Geluk of ongeluk? Wie zal het zeggen….

Ik weet niet hoe jij dat hebt, maar ik heb nogal eens de neiging om snel een waardeoordeel  te koppelen aan bepaalde situaties of  een eigen interpretatie te geven aan bepaalde gebeurtenissen. Wat zijn we soms snel met het plakken van labels als: Heb jij even geluk. Wauw… jij treft het. Bofkont. Wat een pech. Het zit jou ook nooit mee hé? Nee hé…dat overkomt mij weer. Ik heb ook altijd pech….

Herken je dat? We plaatsen gebeurtenissen in de hokjes Geluk of Ongeluk en beoordelen ze als goed of slecht. Maar wat maakt een gebeurtenis goed of slecht?

 

Er is een oud verhaal uit de Chinese traditie dat ons er aan herinnert dat we vaak veel te snel en te ver doordenken en betekenis geven aan een bepaalde gebeurtenis en dat het wellicht beter is om bij het heden te blijven. Want uiteindelijk geldt dat niemand weet wat morgen brengt.

Dat oude verhaal kwam het afgelopen jaar een aantal keren via verschillende kanalen op mijn pad. En steeds weer spreekt het verhaal mij aan. Deze video van TED-talk start Heather Lanier ook met het bekende verhaal en vervolgens vertelt zij hoe zij leerde om de wijsheid uit het verhaal toe te passen in haar leven. Ik deel het graag omdat ik denk dat de 13 minuten die je hier voor vrij wilt maken je veel kunnen opleveren.

Waarom het mij aanspreekt? We oordelen en beoordelen situaties vaak, bewust en onbewust, en in veel gevallen onnodig en ook nog onjuist. Wat een overbodige ballast in ons hoofd. Dat wil ik wel veranderen, jij ook?

Heather Lanier laat in haar persoonlijk verhaal zien dat het mogelijk is om vooroordelen over wat goed of slecht is, over wat geluk of ongeluk is, los te laten. Het verhaal leert ons te reflecteren op onze overtuigingen over wat een leven goed of slecht, gelukkig of ongelukkig, maakt. Het laat zien dat we vaak kiezen om ons wanhopig op te sluiten in de tragiek van de situatie terwijl de werkelijkheid soms veel flexibeler is en veel te leren geeft.

 

Wat is geluk, wat is ongeluk ? Uiteindelijk geldt dat niemand weet wat morgen brengt, dus…wie zal het zeggen?

‘Goed’ en ‘Slecht’,  Geluk en Ongeluk, het zijn labels die ons belemmeren om situaties met een open blik te bezien.  Het is het label dat wij zelf ergens op plakken wat maakt dat we iets als positief of negatief ervaren.

Iets wat het label ‘slecht’ krijgt ís niet slecht. En een situatie die het label ‘goed’ krijgt ís niet ‘goed’. Iets IS er gewoon. En de wereld is voortdurend in beweging. Wat op het ene moment een probleem lijkt te zijn kan, zodra er iets veranderd in de situatie, spontaan veranderen in een nieuwe mogelijkheid.

Het verhaal van Heather Lanier daagt ook uit om te stoppen met te focussen op wat “normaal” is, op “hoe het zou moeten zijn”. Het verhaal daagt uit om in plaats van te kijken “wat en hoe het zou moeten zijn” te gaan kijken naar wat er werkelijk is, wat zich aandient en dat met openheid en nieuwsgierigheid te observeren.

 

Ik besef me heel goed dat er situaties in een leven zijn waar dit heel moeilijk is en waar het niet zomaar lukt om de situatie met openheid en nieuwsgierigheid te observeren. Deze blog is beslist ook niet bedoeld om alles wat je overkomt in het leven te bagatelliseren.

Maar toch….

In veel gevallen heb je invloed op hoe en in welk hokje je een gebeurtenis indeelt. Het is het label wat wij zelf plakken wat maakt dat je iets als positief of negatief ervaart. Jij hebt grote invloed op jouw eigen ervaring en gevoel ergens bij.

Voordat je een oordeel geeft over een gebeurtenis, bedenk dan dat je nog niet kunt weten of de gebeurtenis goed of slecht is. Probeer open te staan voor wat zich aandient. Wie weet brengt het uiteindelijk iets moois wat je nooit had kunnen bedenken. ​

 

Je kunt het als iets negatiefs zien dat je tijdens een wandelroute de verkeerde afslag neemt waardoor je wandelroute 5 km langer wordt….maar wat was je verrast en blij dat je nou net op die “extra” kilometers een oude klasgenoot van je trof die je al 30 jaar niet meer hebt gezien!

Je hebt autopech en moet wachten op de wegenwacht. Dat geeft je een mooie gelegenheid om eindelijk die vriendin te bellen die je al maandenlang geleden beloofde om eens samen te gaan lunchen.

Mijn zoon stuurde deze zomer een foto van de plaats op de camping waar ze als gezin hun tent hadden opgezet. Mijn eerste reactie was: Oei…geen beste plaats, veel te dicht bij de rivier, wat gevaarlijk voor die kleine meisjes….. Bij terugkomst hoorde ik van hen hoe blij ze waren met de mooie plaats aan het water. Wat een welkome verkoeling had het gebracht. Als ouders waren ze alert, maar de kleine meisjes hadden geen moment de neiging gehad om er alleen naar toe te lopen en het was voor kinderen helemaal niet zo eenvoudig om bij het water te komen.

Iets kan slecht lijken en kan toch goed uitpakken, bijvoorbeeld je baan kwijtraken. Dankzij het budget voor een loopbaantraject dat je mee kreeg bij je ontslag kwam jij er achter waar jouw passie ligt. En door die passie zichtbaar te maken heb je nu de baan van je leven!

 

Het persoonlijke verhaal van Heather Lanier spoort aan tot:

Loslaten met vasthouden aan Wat-zou-moeten-zijn

Kijken naar Wat-er-is

Openstellen voor Wat-zou-kunnen-zijn

 

Wat heb jij nodig om dat in praktijk te brengen?

 

 

 

 

Ik ga op reis en ik neem mee

 

Wat neem je mee?

Als je op reis gaat pak je je koffer in. Afhankelijk van wat voor soort reis het wordt pak je zorgvuldig de kleren en spullen in die jij nodig hebt. Jas mee? Dat ligt er aan… Is het warm en droog in het gebied waar je heen gaat? Gaat je werk tijdens je verblijf elders gewoon door? Dan gaat waarschijnlijk de laptop mee. Wordt het een wandelvakantie, dan vergeet je natuurlijk niet je fijne wandelschoenen.

Stel je eens voor dat je op het vliegveld de verkeerde koffer van de bagageband pakt. De koffer lijkt precies op die van jou, maar bij de eerste blik in je koffer zie je dat dit niet jouw koffer is. Zou jij net als ik niet als een speer alles inschakelen om je eigen koffer terug te krijgen? Je wilt toch niet leven uit andermans koffer…….? Met veel te kleine schoenen of kleren die je helemaal niet passen en die ook helemaal niet passen bij jouw persoonlijkheid? Die schoenen zouden trouwens op den duur flink gaan wringen en pijn opleveren.

Vergelijk dat eens met de gaven en talenten die jij bij je geboorte hebt gekregen. Die je als het ware in je koffertje voor het leven hebt mee gekregen. Je hebt ze ontvangen om te gebruiken. De kofferinhoud is bedoeld om uit te pakken!

In mijn praktijk zie ik geregeld mensen die al jaren uit andermans koffer leven. Mensen die geen voldoening uit hun werk halen. Ze slepen zichzelf iedere dag naar hun werk. Ze zijn niet gemotiveerd of zelfs niet in staat om de basisvaardigheden van hun werk uit te voeren. Dat kost een hoop energie! En wat levert het op? Knellende tenen………..

Hun eigen koffertje staat wellicht al jaren op zolder, maar ze leven uit die andere, grote koffer, die bij iemand anders hoort. Daar liggen soms goedbedoelde adviezen van ouders en leraren aan ten grondslag. Of ze hebben zelf, bij het maken van keuzes eerder in hun leven, vooral gelet op wat vrienden gingen doen en pasten zich daarbij aan.  Of hun motivatie om destijds die keuze te maken lag op een ander vlak dan werkplezier.

De remedie is: Neem je eigen koffer en pak die uit, tot op de bodem. Dat vraagt ook energie, maar het is de moeite waard!  Want het brengt je van zelfinzicht naar werkgeluk.

Uit welke koffer wil jij leven?

 

 

 

Hoe word ik creatiever?

In creatieve workshops die ik geef aan volwassenen valt het me op dat mensen graag eerst een voorbeeld willen voordat ze iets maken. Of dat ze achteraf de waarde van hun creatie afmeten aan de creatie van de ander.  “Ik ben niet zo creatief….” hoor ik vaak zeggen.

Hoe anders is dit bij kinderen…..

Mijn kleindochter van 2 jaar vindt het  leuk om te tekenen en te schilderen. Interessant vind ik het om te zien hoe enthousiast en spontaan zij haar streken op het papier zet, zonder daarbij een oordeel te hebben over wat zij heeft gemaakt.

Een jong kind denkt niet na over wat, waarom en hoe hij iets vorm geeft. Of het mooi is of klopt met de werkelijkheid, dat is niet van belang.  Zijn tekening hoeft niet te voldoen aan bepaalde voorwaarden. Het tekent wat er in hem opkomt, wat er op dat moment in hem leeft en geeft er pas later een betekenis aan, die vervolgens ook weer kan wijzigen. Die ene dikke rode streep ziet en benoemt mijn kleindochter het ene moment als Oma en even later is diezelfde rode streep in haar ogen Beau, onze hond. Wát een creatieve vrijheid. Heerlijk!

“Ik ben niet zo creatief” is eigenlijk een vreemde uitdrukking, want er bestaan geen creatieve of oncreatieve mensen. Wel is er onderscheid te maken tussen mensen die hun creativiteit gebruiken en mensen die dat niet doen. Het kan je wel ontbreken aan moed om de kracht van vrije creativiteit toe te laten, om buiten de gebaande paden te treden op het gebied van waarnemen, denken en doen. Creatief zijn is niets minder dan vrij zijn van vooroordelen, angsten en verwachtingen.

Wil jij creatiever worden?

Vraag jezelf dan eerst af of je creativiteit durft toe te laten zonder jezelf daarbij voorwaarden op te leggen. Net zoals kinderen dat doen: iets laten ontstaan wat er in je opkomt, zonder het te meten aan iets of iemand anders, zonder er een oordeel over te geven. Luisteren naar wat er in jezelf leeft en daar vorm aan geven. Of het nu is in de vorm van een tekening of een andere ruimtelijke vormgeving, of in het benoemen en opschrijven van woorden voor een idee of gedachte.  Als het echt belangrijk is komt de betekenis van je creatie vanzelf als een inzicht naar boven.

Wat is het nut daarvan?

Toelaten van creativiteit kan je helpen, ook in je dagelijks leven, om zelfbewuster en liefdevoller naar jezelf en naar anderen te zijn. Het doet je meer openstaan voor het onbekende, waardoor je makkelijker (onbewuste) patronen kunt doorbreken of sneller oplossingen buiten de gebaande paden zoekt.  En uiteindelijk geeft het je meer zelfvertrouwen.

Wat houdt je tegen?

Eén van de dingen die ons mensen kan belemmeren in het uiten van creativiteit is ons vergelijkingsmechanisme.  We hebben eerst een voorbeeld nodig om iets te maken. We dwalen maar al te snel af van ons eigen pad om te kijken waar anderen mee bezig zijn. In mijn vorige blog: Stop met vergelijken schreef ik hier ook over.

Dit vergelijkingsmechanisme loslaten gaat niet zomaar, het vraagt voortdurend aandacht. Wellicht helpt het je als je bedenkt  dat creativiteit dé manier is waarop jij jouw originaliteit kunt uiten. Creativiteit is hét middel om te tonen dat jij de wereld iets te bieden hebt dat volstrekt origineel is en met niets te vergelijken valt.

Creativiteit is loslaten

Creativiteit wordt al snel gekoppeld aan kunst. Maar dat is maar één manier om creatief te zijn. Je kunt ook creatief leven. Dat betekent dat je mogelijkheden en kansen ziet en die aangrijpt, of dat je met nieuwe oplossingen voor oude problemen komt. In alle gevallen heeft creativiteit te maken met loskomen van vastgeroeste patronen. Soms heb je een beetje lef nodig om gewoonten of denkbeelden te doorbreken.

Eigenlijk gaat creativiteit dus over loslaten. Vrij zijn van vooroordelen, angsten, verwachtingen, vaste patronen.  Als je vrij creëert, zomaar laat ontstaan wat er in je opkomt, gebeuren er bijzondere dingen. Je ervaart meer ontspanning in je leven en minder stress. Je leert steeds beter te luisteren naar wat er in jezelf leeft.

Ruimte geven

Beschouw je creativiteit als iets wat je doet als je tijd over hebt? Dan zul je er waarschijnlijk nooit ruimte voor maken. Geef je, net als het kind, ruimte aan je creatieve vrijheid dan kun je momenten hebben dat je, zonder dat je er op dat moment mee bezig bent, er ineens een inzicht of oplossing naar boven komt voor iets waar je last van hebt. Mij overkomt dat soms als ik een ontspannen fietstocht maak of wanneer ik aan het tuinieren ben, of onder de douche sta. Herken jij dat?

Wil je creatiever worden? Durf dan kwetsbaar, onervaren en imperfect te zijn en leer met een frisse en onbevangen blik optimaal te profiteren van wat je aan creativiteit in je hebt.

Oefenen

Je kunt hiermee zelf gaan oefenen in je dagelijkse leven.

  • Door open te staan voor verschillende antwoorden of oplossingen voor een bepaald probleem. Door langer en aandachtiger gebruik te maken van je waarnemingsvermogen zie je soms meer of andere zaken, terwijl de situatie hetzelfde blijft.

Ter illustratie: Observeer onderstaand plaatje eens wat langer in plaats van er een vluchtige blik op te werpen. Neem de tijd.

Je kunt dan behalve een blokje in de hoek van het grote blok ook ineens een heel ander plaatje gaan zien (het kleine blok wordt in het grote blok uitgesneden). En misschien zie jij nog een heel ander plaatje verschijnen.

  • Een heel andere manier om te oefenen met je vrije creativiteit is Intuïtief Schilderen. In het najaar wil ik een aantal  workshops (van 1 dagdeel) organiseren over Intuïtief Schilderen. Er zijn verschillende thema’s zoals: Stellen van grenzen / Jouw persoonlijke behoeften/ Stil verdriet

Heb jij belangstelling voor één of meerdere van deze workshops of wil je er meer informatie over? Neem contact met me op via mijn contactpagina.              Heb jij nog een ander thema dat je daarbij graag wil gebruiken laat het me dan ook weten.

 

Your mind is like a parachute. It only works when it’s open

Frank Zappa

 

Stop met vergelijken

Overkomt het jou ook ? Dat je heel blij kunt zijn met je gezin, je leven, je werk, met jezelf, en dat dat gevoel je zomaar weer ontglipt omdat je jezelf of je situatie, bewust of onbewust, gaat vergelijken met anderen ?

Mijn ervaring is dat het me niet gelukkiger maakt wanneer ik mezelf steeds vergelijk met anderen. Het leidt vaak tot een enorme bewijsdrang ……dat je ook goed kunt leren, leuk gekleed gaat, slank bent, succesvol kunt zijn, een trendy wooninrichting hebt of dat je ook een goede ouder bent etc.

Door jezelf te vergelijken met andere mensen (en te denken dat je je moet bewijzen voor anderen) belemmer je jezelf in wie je bent en beschadig je steeds opnieuw je zelfvertrouwen. Een Chinees gezegde zegt: Spanning is wie je denkt te moeten zijn – Ontspanning is wie je bent.

Jezelf vergelijken met anderen kost een enorme hoeveelheid energie. Jezelf vergelijken met anderen berooft je van geluk. En daarom ben ik er mee gestopt. Wil jij dat ook? Ik deel graag de lessen die ik heb geleerd.

 

1. Laat gaan wie jij denkt te moeten zijn.

Jij hebt een unieke mix van talenten, levenslessen, wijsheden, interesses en passies. En met die unieke mix kun jij dingen doen die vooral bij jóu passen. Die ander heeft een ander unieke mix en is daardoor in bepaalde zaken nu eenmaal meer getalenteerd dan jou. En tegelijkertijd is hij/zij minder goed in andere zaken waar jij heel goed in bent. We zijn geen gekloonde schapen!

Accepteer dat je niet alles hebt of kunt zoals je het liefst zou willen. Accepteer je niet-perfecte uiterlijk, accepteer je “mindere” kanten. Want weerstand tegen jezelf voedt onzekerheid en blokkeert je zelfvertrouwen. En waardeer jouw kwaliteiten. Kijk naar de dingen die je wél hebt en wel goed kunt en kijk ernaar met liefde. Kijk ook naar jezélf met liefde. Jij bent jij. Jij bent uniek!

Hoe gaat dat in de natuur? Een bloem probeert niet op een andere bloem te lijken. Hij bloeit gewoon!

 

2. Met wie jij je ook vergelijkt, je kent nooit het volledige verhaal.

Ieder mens verdeelt zijn aandacht anders en stelt andere prioriteiten. Sinds ik ondernemer ben vergelijk ik mezelf wel eens met andere ondernemers. Ik voel dan de neiging tot jaloezie omdat bij sommige ondernemers alles van een leien dakje gaat, de opdrachten stromen bij hen binnen. Wat een goede babbel hebben ze, geen wonder dat ze veel succesvoller zijn dan mij, is al snel mijn gedachte.

Wat mij helpt in een dergelijke situatie is de gedachte aan het spreekwoord “Niet alles wat er blinkt is goud”. Schijn kan bedriegen. Mensen doen zich soms veel beter en mooier voor dan de werkelijkheid is. En nog veel belangrijker: Wat zegt succesvol zijn over de mate van iemands levensgeluk? Wat bepaalt iemands levensgeluk? Ik heb mensen gekend die een heel succesvol bedrijf runden. Al hun tijd en energie stopten ze in het bedrijf. Tijd om het verdiende geld te besteden aan andere dingen hadden ze echter niet. Wel kwam hun vermogen goed van pas toen ze beide ziek werden en er allerlei dure hulpmiddelen aangeschaft konden worden waarmee ze nog een korte tijd konden genieten van hun leven.

Voor mij bepaalt het bedrijfssucces niet in hoofdzaak de mate van mijn levensgeluk, het levert er wel een bijdrage er aan. Voor andere ondernemers kan dat best anders zijn. Ieder maakt zijn eigen keuzes over de mate waarin en waaraan je tijd en aandacht besteedt aan datgene wat jouw leven waardevol maakt.

Wanneer je anderen vaak mooier/slimmer/slanker/leuker/grappiger/sterker/succesvoller dan jezelf vindt is dat jouw deel van het verhaal. Komt het wel eens in je op dat die ander dat misschien ook wel over jou denkt? Wat is het soms lastig om je eigen “zegeningen” te benoemen terwijl een ander er moeiteloos 5 van jou opnoemt. Tel je zegeningen en bekijk wat je allemaal hebt in het leven om blij over te zijn, trots op te zijn of dankbaar voor te zijn.

 

3. Er is moed voor nodig om jezelf te zijn en je niet te laten afleiden door alle plaatjes die je jezelf en anderen voorspiegelt.

Om moedig te zijn hoef je niet je leven op het spel te zetten. Je bent ook moedig wanneer je je kwetsbaar durft op te stellen. Dan heb je lef. Een tekst van Loesje is: Leven is het meervoud van lef. Een mooie doordenker, maar het woord lef komt daar natuurlijk niet echt vandaan. Het woord “lef” komt uit het Hebreeuws en betekent “hart”.  Door je hart te volgen kun je jezelf en anderen ontmoeten. Door je eigen verbeeldingskracht, creatiekracht, vormingskracht en verbindingskracht te ontdekken en in te zetten kom je dichter bij jezelf. Ja, dat vraagt lef, het vraagt kwetsbaarheid, maar het zal je uiteindelijk veel meer ruimte, energie, contact  en rust opleveren.

Overigens betekent dichter bij jezelf komen niet dat je meer afstand moet nemen van anderen. De natuur geeft ons hiervan prachtige voorbeelden, bijvoorbeeld de boom.  In ons land heeft een boom te maken met verschillende  seizoenen. Tijdens de seizoenen treden er allerlei veranderingen op in de omgeving, zoals temperatuur, hoeveelheid neerslag, mate van zonneschijn. In de verschillende situaties is er steeds een natuurlijke afstemming tussen boom en omgeving: denk aan bestuiving van de bloesem door insecten, verwijdering van schadelijke insecten door vogels, opbrengst van vruchten voor mens en dier. Van deze natuurlijke afstemming van een boom op zijn omgeving kunnen wij mensen veel leren.

 

4. Jezelf met anderen vergelijken kan ook een positief effect hebben.

Vergelijken kan ook op een andere manier. Je kunt naar iemand opkijken om er iets van te leren of je te laten inspireren. Zie hoe die expert in jouw vakgebied te werk is gegaan en laat je door hem inspireren. Zie hoe andere mensen omgaan met bepaalde lastige situaties en leer van hen.

 

Zijn bovenstaande lessen ook nuttig voor jou of roepen ze vragen bij je op?  Laat het me dan weten en neem contact met me op!

 

Inspiratiebronnen:

De moed van Imperfectie – Brené Brown

Egostrippen – Rick van Asperen

 

 

Waar ben jij goed in?

Lastige vraag

Eén vraag die steevast op tafel komt in mijn coachgesprekken over loopbaanvragen is: “Waar ben jij goed in?” Voor velen blijkt het een lastige vraag te zijn. Omdat ze het gewoonweg niet weten of omdat ze het onwennig vinden om over zichzelf na te denken, laat staan om zo over zichzelf met anderen te spréken.

Toch is het een belangrijke vraag. Want wanneer jij jouw eigen talenten kent en herkent, creëer je zelfinzicht en vergroot je de kans om het werk te doen dat je leuk vindt en dat je voldoening geeft. En maak je ze vervolgens kenbaar aan anderen dan zullen mensen om je heen je  eerder benaderen voor werkzaamheden die jij van nature graag doet én waar je heel goed in bent.

Met het ontdekken van jouw talenten zou je ook wel eens tot de conclusie kunnen komen dat je huidige baan onvoldoende bij jouw talenten past. Of je gaat ineens begrijpen waarom je na je werk altijd zo moe thuis komt : de bevlogenheid ontbreekt.

Geen talent

Ik heb geen specifiek talent” hoor ik soms. Als we er dan samen over doorpraten blijkt al snel dat ‘Talent’ een containerbegrip is: er worden allerlei verschillende betekenissen aan gegeven. In de volksmond wordt er vaak een persoon mee bedoeld die ergens in uitblinkt, bijvoorbeeld in de sport- of muziekwereld. Een ander beeld kan zijn dat je talent hebt wanneer je iets kunt wat niemand anders kan. Bij loopbaanvragen heeft talent echter een andere betekenis: talent is een eigenschap. Het is de sterke wil om iets te doen en waarbij je de inspanning die daar voor nodig is ook heel goed kunt volhouden. Het kost je weinig moeite. Talent heeft dus alles te maken met natuurlijke aanleg. Het is als het ware een aangeboren behoefte. Mensen zijn het meest herkenbaar in het gedrag dat voortvloeit uit zijn of haar talenten.

Drijfveren

“Waar komt dat talent vandaan?” is de logische vervolgvraag. Het gedrag dat jij en ik vertonen wordt sterk bepaald door wat ons drijft: onze drijfveren. Je drijfveren bepalen je motivatie, houding en voorkeur. Ze bepalen voor een groot deel de manier waarop je functioneert en hoe je tegen zaken aankijkt. Heb je je wel eens afgevraagd hoe het komt dat bepaalde activiteiten je energie opleveren, je kunt het wel uren volhouden, terwijl je bij andere taken er na korte tijd al flauw van bent?  

Het gaat er dus om wat mensen werkelijk beweegt  En gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde drijfveren. Dat zou vreselijk saai zijn! Je bent je er misschien niet zo vaak van bewust wat jou drijft, je doet dat gewoon. Het zijn je drijfveren die maken dat je onbewust iets wilt. Je zoekt naar wat voor jou veilig en prettig is, je haalt iets naar je toe of je beweegt onbewust weg van dingen die je niet wilt, die jij als onveilig of onprettig ervaart. Om pijn te vermijden, of om te realiseren wat je wel wilt, zet je (vaak volledig onbewust) je talenten in.

Je drijfveren in combinatie met bijbehorende talenten vormen je voorkeursgedrag , dat is het gedrag dat iemand het liefst en het makkelijkst vertoont. Dat gedrag gaat min of meer vanzelf als je daar tenminste de ruimte voor krijgt. Ieder mens heeft talent, maar niet voor elke functie of elke activiteit. Een paar voorbeelden:

  • Hans heeft het talent om sturend en overtuigend op te treden. Het gaat hem makkelijk af en hij heeft er plezier in. Dit komt vanuit de drijfveer Dominantie (zeggenschap en invloed). Wie deze drijfveer niet heeft zal het veel lastiger vinden om dergelijke taken uit te voeren. Het kost dan veel meer energie. 
  • Anna heeft een sterke behoefte om anderen te helpen en te ondersteunen. En dat doet ze zichtbaar met plezier. Het geeft haar energie omdat ze het graag doet én ook goed kan. Zij heeft talent om anderen met toewijding te verzorgen of te helpen. Dat wil overigens niet zeggen dat iemand die Hulpverlenen niet als drijfveer heeft, niet in staat is om anderen te helpen. Je kunt ook functioneel hulpvaardig zijn of je kunt helpen uit beleefdheid (dan doe je het vanuit een andere drijfveer).
  • Jeroen heeft als belangrijke drijfveer: Onafhankelijk denken en handelen. Dat uit zich bijv. in zijn talent om zelfstandig en daadkrachtig beslissingen nemen. In een omgeving waarin hij zelf kan bepalen hoe en wanneer hij zijn werk doet is hij op zijn best. In een vorige functie, waarin hij in grote mate afhankelijk was van beslissingen van anderen, had hij het zwaar.
  • Linda heeft sterke behoefte aan een omgeving waar ieder zich houdt aan de regels en werkt binnen de gegeven kaders. Iedereen kent haar vanwege haar formele benadering en integriteit. Dit komt voort uit haar drijfveer Conformeren. In een organisatie of omgeving waar het allemaal wat losjes aan toe gaat voelt Linda zich niet prettig.
  • Corines belangrijkste drijfveer: Vernieuwing en creativiteit. In haar dagelijkse werk is daar geen ruimte voor, er wordt strikt gewerkt volgens vaste protocollen. Mensen met de drijfveer Orde en Structuur gedijen prima in deze setting, Corine niet. Corines talent om creatief en flexibel om te gaan met situaties komt helaas niet tot zijn recht in haar werkomgeving.
  • Gerard, die niets heeft met de drijfveer Aanzienbehoefte, staat niet te juichen wanneer de directie hem opdraagt om een presentatie voor groot publiek te geven. Dat wil niet zeggen dat hij geen goede presentatie kan neerzetten, het zal wel hem echter veel meer moeite kosten dan zijn collega die het heerlijk vind om op een podium te staan en alle aandacht op zich gericht te zien.

Duurzaamheid

Duurzaamheid heeft alles te maken met milieu en economie. We maken steeds bewustere keuzes over het gebruik van energiebronnen naarmate we meer kennis hebben over de impact ervan op onze leefomgeving. Natuurlijke energiebronnen kunt je uitputten, maar je kunt ze ook opladen. En precies hetzelfde geldt natuurlijk voor onze persoonlijke energiebronnen!  

Mensen zijn het meest krachtig en energiek als ze dingen doen waartoe ze van binnenuit gemotiveerd worden. Vanuit je eigen natuurlijke behoeften en drijfveren, vanuit je voorkeursgedrag. En hoe fijn zou het zijn wanneer je voorkeursgedrag hetzelfde is als het gedrag wat je daadwerkelijk laat zien in je (werk)omgeving. Dan sta je als mens in je persoonlijke kracht. Dan laadt je jezelf iedere werkdag voortdurend op met nieuwe energie. Dan ga je duurzaam om met je persoonlijke energiebronnen. 

In de situaties waarin dit niet het geval is gaat het op enig moment schuren. Een gevoel van onbehagen kan ontstaan en  kan uiteindelijk leiden tot tegenzin, weerzin, stress, burn-out en (langdurig) ziekteverzuim.

Aan de slag

Aandacht en inzetten van je talent heeft dus vooral positieve gevolgen. Het leidt tot meer werkgeluk en daardoor tot  betere werkresultaten, hogere klantenbinding en klanttevredenheid én een hogere productiviteit.  Bewustwording van unieke talenten en kwaliteiten kan (weer) vitaliteit en veerkracht brengen. Alle reden dus om aan de slag te gaan met talenten!  

Kun je je voorstellen dat het niet alleen voor jou, maar ook voor jouw werkgever interessant is om te onderzoeken of er een goede match is tussen het werk dat je doet en jouw drijfveren?  Want welke organisatie wil nu niet werken met medewerkers die met plezier het beste uit zichzelf halen en bereid zijn om dat voor de organisatie in te zetten? Mooi onderwerp voor het eerstvolgend ontwikkelingsgesprek? 

Ontdek jouw kleurenpalet

Talenten kleuren je persoonlijke identiteit. En ieder heeft zijn eigen kleurenpalet. Ook jij !!  Ben je er klaar voor om die te ontdekken?                   

De volgende tips kunnen je daarbij wellicht helpen:

 

Tip 1   Wat doe je het liefst? 

Maak een lijst van de dingen die jij eenvoudig en vanzelfsprekend vindt én die je het liefst doet. Bekijk het ruim: je werk, je leven, vroeger en nu. Je kunt hierbij de volgende vragen gebruiken. 

  • Wat vind je leuk om te doen zonder dat iemand het je vraagt ?
  • Wat vond je als kind leuk om te doen ?
  • Waar moeten anderen je bij weg sleuren, omdat je maar niet kunt stoppen ?
  • Welke leuke dingen, die je doet, zorgen ervoor dat je even de tijd kwijt bent ?
  • Wat zou je desnoods gratis doen ?

Realiseer je eens dat deze dingen voor een ander waanzinnig moeilijk zijn! Wat voor jou een tweede natuur is kan voor een ander een kwelling zijn.

Tip 2   Je succesverhalen

Schrijf op welke activiteiten jij uitvoert waarvan jij vindt dat je die heel goed doet. Wees daarbij vooral niet bescheiden. Er is zoveel meer dan je denkt! Neem er de tijd voor. Denk daarbij niet alleen aan nu, ga ook terug naar wat langer geleden. Beschrijf wat jij ervaren hebt als “succes” werkzaamheden. Het gaat om alles waarvan je tegen jezelf zegt: Dat kan ik echt heel goed”. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Projecten die je gedaan hebt.
  • Lessen / opleidingen die je boeiend vond.
  • Spontane geslaagde acties van jezelf.

 Probeer daarna te beschrijven wat het was dat die activiteit het voor jou interessant maakte. Welke rode lijn zie je in je lijst van activiteiten?

Tip 3    Wat zijn je interesses?

Bij interesses gaat het om wat je belangrijk vindt om te lezen, te kijken, te beluisteren, te bestuderen. Deze vragen kun je gebruiken:

  • Over welke onderwerpen lees je veel ?
  • Waar kijk je graag naar ?
  • Welke onderwerpen vallen je altijd op in de media ?
  • Over welke onderwerpen praat je graag?

Tip 4    Interview een vriend(in)

Feedback van mensen die jou goed kennen is een goed hulpmiddel bij het ontdekken van talent. Vraag een aantal van hen om je te helpen en maak een afspraak voor een interview. Mail hem of haar een aantal vragen vooraf. Bijvoorbeeld: 

  • Waar vind jij dat ik goed in ben.
  • Voor wat voor soort dingen/activiteiten durf je mij wakker te maken.
  • Welke  woorden kenmerken mij het meest en waarom.
  • Als ik dit werk niet zou doen, wat zou je dan erg goed bij me vinden passen? En waarom? 

Tip 5    Meten is weten 

Om je eigen beeld te ondersteunen kan het nuttig zijn om een persoonlijkheidsanalyse te doen. Zon analyse biedt inzicht in jezelf, hoe je dingen aanpakt, waar je energie van krijgt en wat je uitput. Ik werk o.a. met de TMA-analyse (Talenten en Motivatie Analyse) Deze meet drijfveren en ‘vertaalt’ die naar bijbehorende talenten. Op basis van een uitgebreide vragenlijst die je op je computer maakt, worden 22 drijfveren en 44 talenten in beeld gebracht en ontstaat inzicht in de ontwikkelbaarheid van competenties.  Een prima hulpmiddel om meer zicht te krijgen op persoonlijke drijfveren en passend werk. Hier lees je er meer over  https://everscoaching.nl/talenten-motivatie-analyse/

Voor werkgevers is meer informatie over de TMA-methode te lezen op https://everscoaching.nl/talenten-motivatie-analyse-organisaties/

 

 

 

De taal van het hart

Over een paar weken  hoop ik 59 jaar te worden. Geen bijzondere leeftijd zullen velen wellicht denken. Voor mij is het dat wel. Het is de leeftijd die mijn moeder niet heeft gehaald. Daardoor heeft het bereiken van die leeftijd voor mij een bijzondere lading en betekenis gekregen. Het doet mij de afgelopen weken meer dan voorheen mijmeren over verschillende aspecten in het leven.

Bijvoorbeeld over de wijze waarop mensen met elkaar communiceren. In  werk- en privésituaties  ervaar ik de verschillen daarin en de effecten ervan.  Wat een negatieve impact op de samenleving heeft het bijvoorbeeld wanneer mensen niet mét “de ander” spreken, maar wel met anderen oordelend óver hem of haar spreken.  En wat een ruimte en veiligheid biedt het wanneer mensen elkaar op een open, eerlijke en liefdevolle manier laten weten wat het gedrag van “de ander” bij hen teweeg brengt of waar hij of zij behoefte aan heeft.

Al mijmerend tollen de vragen door mijn hoofd: Waarom begrijpen we elkaar vaak zo slecht? Op welke wijze houden we meningsverschillen zelf in stand? Hoe komt het dat sommige mensen elkaar levenslang veroordelen om iets wat jaren geleden is gebeurd of  gezegd? En tenslotte de belangrijkste vraag:  Kan ik zelf iets doen om er verandering in te brengen?

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat die mogelijkheid er is. Want bij het stellen van mijn laatste vraag zie ik mijn moeder weer voor me. Warm en liefdevol. Nooit veroordelend, beschuldigend of eisend, maar respectvol en op behoeften gericht, zich verbindend met de ander. Ze was zich er niet van bewust, maar zij sprak de “Taal van het hart”. Met zo’n taal kan ik me ook bekwamen in het verbinden met de ander.

De manier waarop we communiceren is  – meestal onbedoeld – gewelddadiger dan we beseffen, doordat  uitdrukkingen die we gebruiken vaak onnodig beschuldigend zijn. Zonder dat we het in de gaten hebben kan ons taalgebruik vol zitten met diagnoses en oordelen over een ander. En hoe vaak leidt het uitspreken daarvan tot onbegrip en verwijdering en zeker niet tot verbinding.  En toch wil ieder mens erkend, gehoord en gezien worden.

Woorden kunnen een conflict oproepen en aanwakkeren. En tegelijkertijd hebben woorden ook de kracht om respect en begrip te tonen en tot samenwerking te inspireren. Om werkelijk verbinding te maken met onszelf en  de ander is het blijkbaar nodig om een andere taal gaan gebruiken. Een taal die niet veroordeelt, bekritiseert, beschuldigt of eist, maar in plaats daarvan zich respectvol op behoeften richt. De taal van het hart.  Door deze taal te leren en in de praktijk te brengen kunnen we vaardiger worden in het verbinden met onze medemensen.

Deze respectvolle taal, de taal van het hart kent vele namen zoals: geweldloze communicatie, verbindende communicatie, effectieve communicatie.

Het leren van deze taal (ik noem het verbindende communicatie) is vergelijkbaar met het leren van een vreemde taal: het vergt studie en oefening om het vloeiend te leren spreken.

Er is ook een groot verschil met het leren van een vreemde taal: het gaat niet maar om het leren van woorden, het gaat om het aanleren van een andere manier van denken en luisteren die tot bewuster en respectvoller taalgebruik leidt.

Wat levert het je op?

  • Verbindend communiceren is een methode die je communicatieve vaardigheden vergroot waardoor relaties weer soepel gaan lopen en je je doelen beter en makkelijker bereikt. Het gaat zowel om het spreken als luisteren en het ontwikkelen van empathische vaardigheden.
  • Je leert hoe je in iedere situatie een positieve invloed kunt zijn en hoe je je kunt richten op het tot stand brengen van een harmonieuze band in de communicatie met anderen. Hierdoor ontstaan niet alleen waardevolle relaties maar ben je ook in staat om deze in stand te houden en te verdiepen.
  • Je zult met meer plezier samenwerken en samen makkelijker doelen bereiken.
  • Je zult in relaties meer geluk en plezier in het samenzijn beleven, terwijl het makkelijker wordt om grenzen aan te geven en op een ontspannen manier gewoon over verschil van inzicht te praten.
  • Het inspireert je om op een effectieve en respectvolle manier te zeggen wat je van anderen verwacht, wat je stoort, maar ook wat je graag zou willen, zonder dat je vervalt in verwijten, oordelen, welles-nietes-spel, eisen of verdere verwijdering.
  • Het schept niet alleen duidelijkheid maar ook vertrouwen tussen mensen en het vergroot de beleving van geluk.
  • Inzicht in de eigen beleving en begrip voor de beleving van de ander schept niet alleen een diepere band maar maakt het mogelijk om steeds meer een win-win situatie te creëren.

Verbindende Communicatie gaat ook over het leren omgaan met je éigen gevoelens en het gaan begrijpen van de behoeften welke achter die gevoelens schuil gaan. Zo ben je beter in staat om richting aan je leven te geven en om doelen te verwezenlijken. Het helpt je om op elk moment duidelijk te krijgen en te benoemen wat voor jóu belangrijk is en wat jíj nodig hebt.

Verbindende Communicatie is gebaseerd op de Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg. Het doel van Verbindende Communicatie is niet om mensen en hun gedrag te veranderen om je eigen zin er door te krijgen. Het doel ervan is: relaties vormgeven op basis van eerlijkheid en empathie waarin uiteindelijk ieders behoeften vervuld zullen worden.

Spreekt dit jou aan en wil je ook aan de slag met deze “taal van het hart”? Neem dan contact met me op via het contactformulier op deze website.

 

Tijd om te spelen

Wat kan ik genieten van spelende kinderen. Wat is eigenlijk de definitie van spelen? Best lastig om daar een omschrijving van te geven. Als ik er over nadenk kan ik wel een aantal kenmerken ervan benoemen.

Eén daarvan zag ik dit weekend toen mijn kleindochter van twee jaar heerlijk aan het spelen was met de bloempjes van de ribesstruik: zij had niet een vooropgesteld doel voor ogen toen ze op het idee kwam om de bloempjes te gaan plukken. Ze deed dat omdat ze het op dat moment leuk vond en het graag wilde doen. Ze maakte zich totaal niet druk om wat andere mensen ervan zouden denken, zeggen of vinden. Ze ging op in haar spel, nam er alle tijd voor en genoot er volop van. En zij was niet de enige: ze nam mij volledig mee in haar spel ……..

Terwijl ik nog nageniet van het moment besef ik dat ik niet vaak meer “speel” als een kind. Dat ik iets doe zonder een vooraf bepaald doel, zonder dat het iets te maken heeft met eigenwaarde, zonder het gevoel dat ik het wel móet doen, me niet afvraag wat anderen er van vinden. Dat ik het doe omdat ik het op dat moment leuk vind om te doen! Gewoon omdat ik daar als mens blij van word….

Steeds meer krijg ik de indruk dat veel mensen tijdens de reis naar volwassenheid het spelen zijn verleerd. Herken jij jezelf hierin? Wat levert het je op als je geen tijd meer maakt om te spelen, maar vooral bezig bent met doorploeteren, deadlines halen en presteren? Bedenk eens dat je wellicht nog veel beter kunt presteren als je jezelf de ruimte en tijd gunt om ook eens af en toe te spelen en dat het spelen je meer energie oplevert dan dat het energie kost.

Zonder dat ze het zelf in de gaten had, gaf dit kleine meiske mij een waardevolle les: Ook al ben je kind af, blijf tijd en ruimte nemen om te “spelen”, want het doet je ontspannen, het maakt je blij, je laadt jezelf erdoor op en het bevordert je creativiteit. Stel je eens voor wat voor invloed dat heeft op je lichamelijke en psychische gezondheid!

Een vorm van mijn “spelen als volwassene”: met de onbezorgdheid van een kind spelen met bloemetjes. Een moment van klein geluk.

Hoe doe jij het: “spelen als volwassene” ?

De kip met de gouden eieren

 

Het verhaal van de boer met de kip en de gouden eieren.

Hoewel Pasen al weer even achter de rug is gingen mijn gedachten gisteren naar eieren: hele bijzondere eieren. De aanleiding daarvoor was dat ik het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen R. Covey weer eens uit de kast haalde. Een boek dat ik iedereen die wil investeren in persoonlijk leiderschap van harte kan aanbevelen!
In dit boek verwoordt Covey op een bijzonder mooie manier het belang van effectief omgaan met persoonlijke talenten en kwaliteiten. Hij doet dat aan de hand van een fabel van de Griekse Aesopus:

Er was eens een boer, een arme boer met een aantal kippen in een hok. Op een dag, toen hij de eieren wilde gaan rapen zag hij iets schitteren in het nest van zijn lievelingskip. Hij keek nog eens goed en zag in het nest iets heel bijzonders liggen, een schitterend gouden ei. En elke nieuwe dag legde de kip opnieuw een gouden ei. De boer denkt slim te zijn en besluit de kip te slachten om de eieren er allemaal uit te halen. Maar toen hij het dier opensneed, was er geen gouden ei te bespeuren. En vanaf dat moment zou hij er ook nooit meer een aantreffen: de kip is dood”.

Effectiviteit wordt vaak bezien vanuit het beeld van het gouden ei: hoe meer je produceert, hoe effectiever je bent. Zo heb ik ook vaak gekeken naar mijn eigen effectiviteit. Mijn tomeloze energie en grenzeloze loyaliteit werd vaak door anderen geprezen.En stiekem was ik daar best trots op.  Totdat de burn-out zich aandiende………

De fabel laat zien dat effectiviteit afhankelijk is van twee factoren: het geproduceerde (de gouden eieren) en het productiemiddel (de kip).

Richt je je op de gouden eieren en verwaarloos je de kip, dan raak je binnen afzienbare tijd het “middel” dat de eieren produceert kwijt. Heb je daarentegen alleen maar oog voor de kip, dan zul je al snel niet meer in staat zijn jezelf en je productiemiddel (materieel, financieel, mensen) te onderhouden. Een te gepamperde kip is op lange termijn ook niet effectief. Veeleisendheid, arrogantie en weglopen voor verantwoordelijkheden kunnen dan zomaar de kop opsteken.

Kortom: effectiviteit is een kwestie van evenwicht. Het gaat om de balans tussen de gewenste productie (de gouden eieren) en de zorg voor het productiemiddel (de kip).

 

Hoe creëer jij voor jezelf de balans tussen de “gouden eieren” en de zorg voor het “middel” dat die eieren produceert?

 

 

Rouwen om baanverlies

 

Ieder krijgt in zijn leven te maken met verlies, in welke vorm dan ook. Ook in mijn leven kwam het voorbij.
De wijze waarop ik die ervaringen heb beleefd en de begeleiding die ik daarbij (niet) ontving hebben o.a. geleid tot het verlangen om me te bekwamen in het begeleiden van mensen met vragen rond verlies en rouw.
Gisteren volgde ik een inspirerende 1e dag van de 3-daagse training Begeleiden bij verlies en rouw.

Ieder verlies heeft verandering tot gevolg en ieder verlies kent een emotioneel proces. Dat geldt ook als je je baan kwijtraakt. Werk is voor de meeste mensen heel belangrijk, niet alleen omdat je je inkomen er mee verdient. Je hebt er sociale contacten, je ontwikkelt je in je vakgebied en op persoonlijk vlak. Je spendeert er een groot deel van je dag en je leven aan.

Beëindiging van een werkrelatie, of dat nu verwacht is of onverwacht, vrijwillig of niet, het betekent afscheid nemen van iets wat je dierbaar is of was. En dat kan gepaard gaan met emoties als onmacht, boosheid, frustratie, verdriet of schaamte. Niet altijd herken je die gevoelens en emoties als rouw.

Weet je dat ondergrondse rouw zich kan uiten in stress, burn-out, somberheid, andere psychische klachten, relatieproblemen, de omgang met kinderen? De onverwerkte emoties kunnen ook een obstakel vormen in de zoektocht naar een nieuwe baan.

Mijn beeld: Bij beëindiging van werkrelaties is er veel aandacht voor de juridische en administratieve afhandeling en er is maar mondjesmaat aandacht voor de begeleiding van de werknemer in zijn/haar rouwverwerking.

Wellicht is het een vertroebeld beeld.…..dus daarom de vraag:

Welke ervaringen heb jij (als werkgever of als werknemer) met begeleiding van het emotionele proces in situaties van ontslag, boventalligheid, outplacement, verbetertrajecten of naderend pensioen?

Een nieuwe rol

Twee jaar geleden werd ons eerste kleinkind geboren. Na de eerste momenten van blijdschap en dankbaarheid dacht ik: …..en nu ben je zomaar OMA!
Ik kreeg een hele nieuwe rol in mijn leven, een rol waar ik geen ervaring mee had, waar ik ook geen opleiding voor heb genoten. Tegelijkertijd een rol die ik heel uitdagend vond en waar ik heel blij mee was en ben!

Op andere gebieden kun je ook zomaar een andere rol krijgen terwijl je daar niet op voorbereid bent, bijvoorbeeld in je werkomgeving. Terwijl een ander daar blij en enthousiast van wordt, komen bij jou direct gedachten naar boven als “maar daar heb ik helemaal geen ervaring in”, “dat is voor mij veel te hoog gegrepen” of ‘’ ik weet niet of ik dat wel kan”.

Deze eerste woorden of gedachten die het stemmetje in je hoofd automatisch naar boven brengt, dat zijn jouw belemmerende overtuigingen. Ze zijn vaak onbewust, hebben een negatieve lading en komen vaak naar boven wanneer je ze net niet kunt gebruiken. Ze kunnen je leven beheersen en jou belemmeren om je doelen te bereiken.

Ze kunnen ook een vertroebeld beeld geven op je kernkwaliteiten. Zo had ik jarenlang de indruk dat mijn inbreng niet interessant was, omdat de overtuiging ‘wij zijn maar gewone mensen’ (meegekregen vanuit het arbeidersgezin) mij behoorlijk in de weg stond.

Goed nieuws: Je kunt een overtuiging die jou beperkt gaan herkennen, loslaten en ombuigen naar nuttige, positieve en bekrachtigende overtuigingen. Het resultaat: Het helpt en ondersteunt jou om een succesvoller en waardevoller leven te hebben. Vormt dat een garantie voor succes? Nee, het geeft je meer zelfvertrouwen, helpt om je energie op peil te houden, en het helpt je met het realiseren van jouw doelen.

Hoe ervaar jij over het algemeen een nieuwe rol ?